سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دینی،سیاسی، خبری
دوست از عهده دوستى برنیاید تا برادر خود را در سه چیز نپاید : هنگامى که به بلا گرفتار شود ، هنگامى که حاضر نبود هنگامى که در گذرد . [نهج البلاغه]
>>عزیزالله کاظمی ( دوشنبه 90/1/29 :: ساعت 10:22 عصر)

باید استقلال حوزه را حفظ کنیم و در عین سیاسی بودن با دین سیاست‌بازی نکنیم.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار جمعی از دانش پژوهان جامعه المصطفی العالمیه، خطاب به حاضران گفت:شما در عین حال که سیاسی هستید، سیاسی کاری نکنید، وگرنه اولین آسیب به دین و قرآن وارد می شود.اگر ما اینها را با هم مخلوط نمی کردیم، قرآن را آتش نمی زدند و مسجد را تخریب نمی کردند.
استاد برجسته حوزه با اشاره به عمل ناپسند تخریب مساجد در بحرین، خاطرنشان کرد:ما باید طرزی رفتار کنیم که کارهای سیاسی به کارهای دینی و مسجد آسیب نرساند. ما چگونه با جهان رابطه داشته باشیم که مسجد ما آسیب نبیند؛ البته اگر این مساجد توسط بیگانه ای که به کسی رحم نمی کند تخریب شود، مستثنی است، اما ما بهانه به دست کسی ندهیم و دین را سیاست بازی نکنیم.
آیت الله جوادی آملی افزود: دین - همان راهی را که شهید مدرس و امام خمینی(ره)رفتند-عین سیاست ماست، ولی بازی کردن با دین چنین خطرهایی هم دارد.
وی از طلاب جامعه المصطفی العالمیه به عنوان سفیران هدایت و تبلیغ یاد کرد و افزود:این عزیزان نیازهای جامعه خود را به حوزه، منتقل و پاسخ خود را از حوزه علمیه دریافت می‌کنند و به کشورهای خودشان می رسانند.
حوزویان باید برای کل بشر برنامه داشته باشند
وی در ادامه افزود:آن دینی که به ما گفت که باید عالم شوید، به ما گفت چه چیزی و برای چه هدفی بخوانیم. اینچنین نیست که بفرماید «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّین»یا بفرماید «طَـلَبُ الْعِلْمِ فَریضة» و نگوید چه چیزی بخوانیم.
وی با بیان روایتی از وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در مورد ضرورت فراگیری علم از طالبان علوم الهی و تفکر در آیات کلام الله مجید، اظهار داشت: دینی که تفکر در آن لازم است و علمی که تحصیلش واجب است باید «انما العلم ثلاثه آیةٌ محکمه سنةٌ قائمه فریضةٌ عادله» باشد و بقیه رشته ها به همین امور سه گانه بر می گردد.
آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: نه با یکی از این سه رشته می توان حوزه ها را اداره کرد و نه می توان نیازهای حوزه هایی که چشم انتظارشان به حوزه های دیگر دوخته شده است را تامین کرد.
استاد برجسته حوزه علمیه، به وظایف انسان در برنامه های محلی، منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و افزود: برنامه های محلی ما مصرف داخلی دارد و ما باید برای مسلمانان برنامه داشته باشیم. برنامه های منطقه‌ای ما بالاتر از برنامه های محلی و حوزه اسلامی است که ما باید برای موحدان عالم که خدا و وحی و نبوت را قبول دارند، برنامه داشته باشیم. در حوزه بین المللی هم باید برای کل بشر برنامه داشته باشیم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: آیه های 7 و8 سوره ممتحنه که منبع مبنای قانون اساسی است و در مقدمه این قانون آمده و سبب برخی از اصول آن شده و این اصول باعث تصویب برخی از مواد شده است، وظیفه ما حوزویان را مشخص می کند که در حوزه جامعه بشری باید برنامه داشته باشیم.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه باید حریت را بدانیم و بفهیم و به جهان عرضه کنیم، گفت: این حریت که از قداست برخوردار است با ولنگاری فرق می کند.
وی در همین زمینه اظهار داشت: باید معنای حریت جهانی و حریت در دنیا را درک کنیم تا دیپلماسی ما بین المللی باشد.
بگذارید حوزه استقلالش را حفظ کند
مفسر بزرگ قرآن کریم، حوزه را دارای نظام مستقل دانست و تصریح کرد: چون حوزه ها مستقل هستند و در عین حال معاون نظام نیز می باشند، لذا روابط بین الملل حوزه هم باید مستقل و معاون دیپلماسی نظام باشد.
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: حوزه، معاون و دستیار نظام است و نیازهای نظام را رفع می کند.
وی در تشریح بیشتر این موضوع، افزود: نظام به فضلای قضایی، ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان ولی فقیه و... نیاز دارد و حوزه، این افراد را تربیت می کند.
این مرجع تقلید افزود: حوزه در تمام جهت در حال ارائه خدمات به نظام است و در روابط بین المللی هم باید در عین حال که با بخش های منطقه ای و بین المللی ارتباط دارد، این پیوند را حوزوی تنظیم می کند نه سیاسی؛ یعنی این چنین نیست که اگر رابطه ما با یک کشوری بهم خورد، رابطه علمی ما هم به هم بخورد.
آیت الله جوادی آملی توصیه کرد: بگذارید حوزه استقلالش را حفظ کند، در عین حال همه نیازهای نظام را تامین می کند؛ چون نظام، جان ماست و باید حفظش کنیم، اما او به ما وابسته است نه ما به او. اگر ادارک کردیم که نظام به ما وابسته است باید تمام نیازهای نظام را برآورده کنیم و الان هم این نیازها را برآورده می کنیم.
یک جامعه قیام کرد تا حضرت زهرا(س)را منزوی کند
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جایگاه و منزلت حضرت فاطمه زهرا(س) و تفسیر کوتاهی از فرمایشات امیرالمومنین(ع) هنگام دفن پیکر مطهره این بانوی بزرگوار اسلام پرداخت و گفت: در آن زمان عده ای فهمیدند که وجود مبارک صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) چه مقامی دارد، بنابراین همه تصمیم گرفتند که آن حضرت را حذف کنند.
وی گفت: تنها سخن از بین در و دیوار نیست، بلکه یک جامعه قیام کرد که این بانوی بزرگوار را منزوی کند. آنها از سخنرانی حضرت فاطمه(س) احساس خطر کردند و مقام این بانوی بزرگوار آنقدر والاست که قبل از اینکه جامعه آن روز را نفرین کند، مدینه می‌لرزید.


  نوشته های دیگران ()
>>عزیزالله کاظمی ( یکشنبه 90/1/28 :: ساعت 9:28 عصر)

به گزارش فرارو، سخنان ناپخته امام جمعه موقت قم سبب شده است که رسانه‌های فارسی زبان خارجی با پوشش خبری این سخنان به جو سازی و توهین علیه انقلاب و رهبری بپردازند.
حجت الاسلام محمد سعیدی که همزمان تولیت آستان مقدس حضرت معصومه را هم برعهده دارد، بر اساس فیلمی که اخیرا در برخی از سایت‌های اینترنتی منتشر شده، سخنانی بر زبان رانده است که با توجه به جایگاه ایشان دستاویزی در دست دشمنان انقلاب و رهبری شده است.
حجت الاسلام سعیدی نقل می‌کند که برای عیادت آقای زین الدین، پدر شهیدان زین الدین، به منزل آنها می‌رود. در این دیدار آقای زین الدین از همسرش می‌خواهد که خاطره‌ای را که یکی از خواهران ناتنی رهبر انقلاب برای او تعریف کرده، برای حجت الاسلام سعیدی بگوید.
بدین ترتیب مادر شهیدان زین الدین به نقل از خواهر ناتنی رهبر انقلاب برای حجت الاسلام سعیدی خاطره‌ای را درباره نحوه ولادت رهبر معظم انقلاب بازگو می‌کند.
آن خاطره که آقای سعیدی آن را  در  خطبه ی جمعه  برای حضار نقل می‌کند، این چنین است: «وقتی که مادر رهبر معظم انقلاب حامله شدند به رهبر عزیز، زمان ولادت رهبر انقلاب که رسید، در منزل به من یعنی خواهر آیت الله خامنه ای خواهر ناتنیشون گفتند برید سراغ قابله، گفت من رفتم سراغ قابله و قابله را آوردم منزل، حالا می خواد رهبر انقلاب متولد بشه. گفت ماها را از اطاق بیرون کردند قابله توی اطاق داشت زمینه تولد این فرزند جدید را فراهم کرد گفت یک مرتبه دیدم صدای قابله بلند شد که: "علی نگهدارت باشه" این تعبیره. گفت درو بازکردیم آمدیم تو گفتیم چی شد؟ گفت که این آقای یعنی مقام معظم رهبری وقتی که می خواست از بدن مادر خارج بشه گفت یا علی! »
واکنش رسانه‌های خارجی
اما سخنان تولیت آستان حضرت معصومه بیش از حد انتظار مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته و این رسانه‌ها در راستای سیاست‌های ضد انقلابی خود اقدام به پوشش آن کرده‌اند.
شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی، با پخش گزارشی، سخنان امام جمعه موقت قم را به بمب خبری تشبیه کرد.بی بی سی می‌گوید که حجت الاسلام سعیدی معجزه‌ای را به رهبر انقلاب نسبت می‌دهد.
بی بی سی که در ابتدای گزارش به ماجرای جنجالی پخش سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" پرداخته در ادامه گزارش به سخنان امام جمعه موقت قم اشاره می‌کند و صدد تلقین این مطلب بر می‌آید که تلاشی برای ارائه تصویری مقدس از "سران حکومت "در حال انجام است.
سایت رادیو دویچه وله نیز با پوشش سخنان حجت الاسلام سعیدی نوشت: «بسیاری از کاربران فضای مجازی این فیلم را در صفحات فیس‌بوک و یا وبلاگ خود به اشتراک گذاشته‌اند.»
اما این پوشش خبری در حالی از سوی رسانه‌های خارجی دنبال می‌شود که هنوز هیچ صدایی و واکنشی نسبت به اظهارات حجت الاسلام سعیدی در داخل کشور شنیده نشده است.
البته سخنان تولیت آستان حضرت معصومه آن قدر جنجالی است که احتمال می‌رود با واکنش مقامات و روحانیون بلندپایه کشور روبرو شود.
پس از انتشار سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" که با مخالفت صریح مراجع عظام تقلید، آیت الله سیستانی و مکارم و همچنین بسیاری از روحانیون مواجه شد، این سخنان می‌تواند دومین مساله جنجال ساز اولین ماه سال جدید باشد.
با آغاز سال جدید خورشیدی سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" به مقدار انبوه و رایگان در میان مردم پخش شد. تعیین کردن وقت برای ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همچنین شبیه سازی برخی از یاران آن حضرت، انتقادهای شدیدی را برانگیخت.
برخی بر این باورند که تولید این سی دی به سفارش یک جریان سیاسی خاص و به قصد دستیابی به اهداف سیاسی  - انتخاباتی انجام شده است.
گذشته از این موضوع، در حالی که انتشار این سی دی، دستاویزی برای بیگانگان برای تضعیف نظام  شده است، انتشار چنین سخنانی غفلت آمیز آب ریختن دوباره در آسیاب خصم تلقی می شود.
تمامی یاران انقلاب و ولایت در هر رده و  سمتی باید به خاطر داشته باشند که دفاع و تمجید نسنجیده و ناپخته از شخصیت های گرانقدر نظام، بیش از آن که موجب دستیابی به هدف شود، سبب بروز شک و تردید در جمع اصحاب و سوء استفاده‌ی دشمن تیزبین خواهد بود.


  نوشته های دیگران ()
>>عزیزالله کاظمی ( یکشنبه 90/1/28 :: ساعت 8:58 عصر)

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به حدیث اخلاقی از امام صادق(ع) فرمودند:مؤمنان غنی به تهیدستان و فقیران کمک کنند و به یاد نیازمندان و فقرا - که متأسفانه در عصر و زمان ما زیاد هستند - باشند و به تشییع جنازه اموات بروند و از احوال همدیگر با خبر باشند و به ملاقات یکدیگر بروند که این باعث می شود که اتحادشان بیشتر و در مقابل دوستان محکم تر و در برابر دشمنان مستحکم تر گردند.
ایشان در ادامه بیان حدیث اخلاقی فرمودند: طبق سفارش امام صادق(ع) مؤمنان درباره علم دینشان با هم مذاکره داشته باشند که این باعث می شود که دینشان تقویت گردد و امر دین ما زنده و بالنده شود.
معظم له با اشاره به احادیث معصومین (ع) افزودند: در روایات اشاره شده که توجه به مکتب اهل بیت و مسأله امامت و ولایت باعث می شود که مسأله امامت و ولایت زنده باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه بیان مباحث اخلاقی خود فرمودند:از همه مردم کسی عذابش در روز قیامت شدیدتر است که مسائل ارزشی را برای مردم توصیف کند اما خود بر ضد آن عمل نمایند. می گوید مانند طبیبی که در مورد مضرات مشروبات الکلی سخن بگوید ولی خودش بر سر سفره شراب بنشیند، و معلوم می شود که همه آن حرفها دروغ بوده؛ چون اگر چنین نبود، خودش آلوده نمی شد و این باعث می شود که پایه اعتقادات مردم به احکام و عقاید متزلزل گردد.
ایشان در ادامه فرمودند: در زمانی زندگی می کنیم که دشمنان از خارج به عقاید ما ضربه می زنند، و بعضی  افراد بی اطلاع هم از داخل.
معظم له با محکوم کردن عمل کشیش آمریکایی در به آتش کشیدن قرآن کریم ابراز داشتند: یک کشیش مجنون در یک کلیسا که فقط 50 نفر عضو دارد در مقابل چشم مردم دنیا قرآن را به عقیده خودش محاکمه می کند که این نشانه بی عقلی اوست و بعد هم قرآن را آتش می زند بی آنکه از محتوای قرآن اطلاعی داشته باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با محکوم کردن سکوت کلیسا در برابر این عمل کشیش آمریکایی فرمودند: کلیسا هیچ گونه عکس العمل مناسبی در برابر به آتش کشیدن قران کریم از خود نشان نداد و در مقابل آن سکوت اختیار کرد.
ایشان در ادامه با اشاره به توزیع گسترده مستند «ظهور نزدیک است» فرمود: ما مسلمانان هم گرفتار اختلافات داخلی شده و برخی از داخل پایه های اعتقادات مردم را نسبت به امام زمان متزلزل می کنند.
معظم له افزودند: برخی مسأله انتظار حضرت را به ابزاری برای مسائل سیاسی و غیر سیاسی خود قرار داده اند و باعث متزلزل شدن پایه های عمیق اعتقادی مردم نسبت به مسأله انتظار شده اند.
ایشان افزودند: اعتقاد ما به امام زمان و مسأله انتظار خط قرمز ماست. نباید از وجود مقدس آن حضرت به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم و ما باید در این مسائل حساس باشیم. نباید اجازه دهیم کاری بشود  که اعتقادات مردم به امام زمان (ارواحنا فداه) و مسأله انتظار ضربه بخورد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به مسأله توقیت ظهور امام زمان اشاره کرده و افزودند: همان گونه که به ما فرمودند ما باید منتظر باشیم و انتظار ظهور آن حضرت را بکشیم. ولی از تعیین وقت ظهور، که ضربه زدن به عقاید مردم است جداً بپرهیزیم ما باید مراقب باشیم که افرادی بدون اطلاع و یا با اطلاع و از سر غرض به مسائل انحرافی دامن نزنند.
ایشان در ادامه نسبت به توزیع سی دی دوم این مستند هشدار داده و خطاب به مسئولین قضایی کشور فرمودند: دستگاه قضایی کشور باید جداً مراقب این مسائل باشد امیدوارم رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور وظیفه شان را به خوبی انجام دهند و اجازه ندهند مسائل اعتقادی ما بازیچه شود، و الا به بقیه اعتقادات ما نیز دست اندازی خواهد شد.


  نوشته های دیگران ()
>>عزیزالله کاظمی ( چهارشنبه 90/1/24 :: ساعت 8:10 عصر)

آیت‌الله مصباح یزدی:تشکیلات فراماسونری در کشور (ایران)در حال شکل گرفتن است.خطری که من احساس می‌کنم، شدیدترین خطری است که تاکنون اسلام را تهدید کرده و آن هم از سوی نفوذی‌هایی است که در بین خودی‌ها در حال رشد هستند.
به گزارش «تابناک»، آیت‌الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)در دیدار با جمعی از مسئولان شورای عالی زنان، با اشاره به نعمت پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت‌های که در نظام صورت گرفته و نواقص و مشکلاتی در این سه دهه، باعث شده تا جمهوری اسلامی به اسلام ناب نرسد، و با اشاره به وجود دو مشکل در بعد شناخت و بینش گفت:به اسلام باید به عنوان یک مجموعه ارگانیک نظر کرد؛ یعنی بدانیم اسلام مجموعه‌ای است که اعضایش تأثیر و تأثر متقابل در یکدیگر دارند و همه اعضای آن، زمینه رسیدن به هدف واحد را فراهم می‌کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی، نخستین مشکل را نبود این نوع بینش در  دانست و گفت:متأسفانه، این نگرش که همه بخش‌های اسلام مانند پیکره واحدی است که تنها رشد در یک بخش نمی‌تواند راهگشا باشد، در کشور ما و دیگر کشورها جا نیفتاده است.وی در توضیح این مطلب ادامه داد:این که می‌گوییم اسلام جامع بوده و همه چیز از فرهنگ و اقتصاد گرفته تا حقوق و سیاست در آن وجود دارد، نه بدان معناست که هر کدام بخش مستقلی است، بلکه همه این بخش‌ها به هم پیوسته و در یکدیگر تأثیرگذارند.
آیت‌الله مصباح یزدی، با اشاره به اینکه هر بخش از اسلام، دارای لایه‌های گوناگون است، دومین مشکل را نگاه سطحی به اسلام دانست و اظهار داشت:اگر به لایه‌های عمیق آن توجه نکنیم، چه بسا در دراز مدت، دین را از بین ببریم، چرا که نگاه سطحی به اسلام مانند درختی است که ریشه‌ای ندارد.
ایشان در ادامه به عنوان نمونه به مسأله ولایت ‌فقیه اشاره کرد و گفت:حتی در بین مسئولان نیز کسانی که واقعا ولایت‌ فقیه را شناخته و بدان اعتقاد دارند، کمند و حتی عده‌ای بر این باورند، این ‌که یک روحانی آن هم به حکم دین در رأس مسائل کشور قرار بگیرد، اشتباه است.
وی افزود:با وجود این مشکلات، اگر هزار بار درباره حقوق زن تحقیق و اجتهاد کرده و مراجع هم نظر بدهند، ولی مسئولان کشور به آن اعتقاد نداشته باشند، اصلا تصویب و اجرا نخواهد شد؛ حتی قوانینی بوده است که با رأی قاطع تصویب شده و شورای نگهبان نیز تأیید کرده، اما از آنجا که بنا بر میل مجریان نبوده، متروک مانده است.پس مشخص می‌شود، آنچه اهمیت دارد، تقویت اعتقاد قلبی مردم و مسئولان به اسلام است که در این صورت، حاضرند تا پای جان برای آن ایستادگی کنند.
ایشان با اشاره به لزوم فعالیت و تلاش در دو جهت فکری ادامه داد:نخست این که اسلام به طور کامل در نظر گرفته شود و تجزیه نشود، چرا که اگر مثلا مسأله حقوق زن حل شود و دیگر بخش‌های اسلام اجرا نشود، اثری نخواهد داشت و باز هم ضعف خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد:اگر روزی مسئولینی بر سر کار آیند که در ابدی بودن احکام اسلام تشکیک کنند ـ همان‌ گونه که در دوره‌ای چنین شد ـ اساس اسلام زیر سوال می‌رود و جایی برای بحث‌هایی مانند حقوق زن در اسلام و غیره باقی نمی‌ماند.
وی ادامه داد:دومین فعالیتی که باید انجام شود، پی بردن به عمق اسلام و عقیده قلبی نسبت به آن به ویژه در مسائل اعتقادی و عمل به اسلام است.
آیت‌الله مصباح یزدی با هشدار به مسئولان گفت:امروزه در دورن جامعه ما تشکیلاتی فراماسونری در حال شکل گرفتن است و همان‌ گونه که در دوران مشروطه، فراماسونری با شعار قرآن و اسلام پیش آمد، امروز نیز فراماسونری با شعارهای انقلاب و اسلام جلوه می‌کند و تحت پوشش آن، حرف خود را بیان می‌کند؛ یعنی قالب را حفظ و محتوا را عوض می‌کند.
وی ادامه داد:چگونه کسی که در عمرش با عالمی ارتباط نداشته و افزون بر آن، هر روز ضربه‌ای به اسلام می‌زند، می‌تواند برای اسلام مفید باشد و معلوم نیست چه شده که برخی نیز به آنها دل بسته‌اند؟!
وی گفت:اگر تنبلی کنیم، زمانی از خواب غفلت بیدار می‌شویم که تیرگی فتنه همه جا را فراگرفته و می‌بینیم، همان کسانی فتنه را آغاز کرده‌اند که خود پرورش داده‌ایم.این عزل و نصب‌ها از کجا درمی‌آید؟ این حرف‌های ملی‌گرایانه و مکتب ایرانی، آن هم در زمانی که نهضت اسلامی در جهان اسلام در حال شکل‌گیری است، برای چیست؟ ملی گرایی و دم زدن از مکتب ایرانی با چه انگیزه‌ای می‌تواند باشد؟
آیت‌الله مصباح  افزود:اگر روزی از ما بپرسند، چرا برای تساوی ارث زن و مرد کاری نکردید، شاید بتوانیم عذری بیاوریم، ولی اگر به ما بگویند، چرا اساس اسلام را حفظ نکردید، چه عذری می‌توانیم بیاوریم؟!
ایشان با اشاره به تاریخ صدر اسلام گفت:همان کسانی که از اصحاب رسول خدا ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ بودند، پس از رحلت ایشان، علی ـ علیه‌السلام ـ را خانه‌نشین کردند، و بنی‌امیه که با نام اسلام بر سر کار آمدند، کاری کردند که بر همه منابر به لعن علی ـ علیه‌السلام ـ می‌پرداختند و مجاهدان و یاران پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ نیز اعتراضی نکردند.
پس جای تعجب نیست، اگر برخی از یاران امام، روزی علیه اسلام و انقلاب به پا خیزند جای تعجب نخواهد بود، اگر برخی از کسانی که امروز دم از رهبری می‌زنند و از یاران رهبری هستند، فردا فتنه بزرگتری پدید آورند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)ادامه داد:خطری که من احساس می‌کنم، شدیدترین خطری است که تا کنون اسلام را تهدید کرده و آن هم از سوی نفوذی‌هایی است که در بین خودی‌ها در حال رشد هستند.


  نوشته های دیگران ()
>>عزیزالله کاظمی ( چهارشنبه 90/1/17 :: ساعت 11:5 عصر)

ملا عمر در سالهای جهاد در مدرسه مولانا سمیع الحق درس خوانده و شاگرد مستقیم او است.
مولانا سمیع‌الحق، رئیس مدرسه حقانیه می گوید تنها مذاکره مستقیم آمریکا با شورشیان افغان می‌تواند راه‌حل جنگ افغانستان باشد. صدها تن از مجاهدین و طالبان افغان از جمله ملا عمر، رهبر طالبان در مدرسه دینی دارالعلوم حقانیه او درس خوانده‌اند.
برخی از تحلیل گران مسائل منطقه،ژنرال حمید گل، رئیس سابق سازمان استخبارات پاکستان(ای. اس. آی) و نصیرالله بابر، وزیر داخله سابق دولت پاکستان را "پدران معنوی" طالبان می دانند. ولی بنا به تحلیل خبرنگار بی بی سی(هارون نجفی زاده) شاید مولانا سمیع‌الحق حقانی که برای سالهای طولانی زمینه فراگیری دروس دینی را برای مجاهدین و طالبان افغان فراهم کرده است، بیش از همه سزاوار این عنوان باشد. مدرسه حقانیه او هنوز بیش از سه هزار طلبه دارد و آقای حقانی در تنظیم کار و برنامه بیش از 40هزار مدرسه فعال دینی در پاکستان، نقش تعیین کننده‌ای دارد.
دولت افغانستان اکثر این مدارس را در واقع مراکز جلب و جذب شبه‌نظامیان می‌داند و بارها خواستار ممنوع کردن این مدارس شده است.
مشروح مصاحبه ای خبر نگار بی بی سی با مولانا سمیع الحق حقانی استاد ملا عمر:
1-چقدر نسبت "پدر معنوی" طالبان برای او درست است؟
مساله اصلی این است که دارالعلوم حقانی یک نهاد آموزشی است؛ با سیاست و دیگر مسائل ارتباطی ندارد. درست مثل مراکز آموزشی در اروپا و جهان. در چهارده سالی که جهاد علیه شوروی جریان داشت، فرماندهان ارشد این جهاد فارغ التحصیل دارالعلوم حقانیه بودند؛ به این لحاظ دارلعلوم را نشانه می‌گیرند. رابطة ما با طالبان یک رابطة روحانی و معنوی است.
2-رابطه شما با ملا محمدعمر چگونه است؟
مساله اصلی این است که طالبان افغان هم برای درس به مدرسه ما آمدند. ملا عمر هم آمد. ملا عمر دورة حدیث را خواند و نتوانست درسش را اینجا تمام کند. کمی هم در کویته درس خواند و بعدا در جهاد علیه (شوروی سابق) سهم گرفت. عضو حزب اسلامی مولوی یونس خالص بود. ملا عمر فقط یک مجاهد بود. اوضاع طوری رقم خورد که خدا خواست به‌وسیله طالبان امنیت (در افغانستان)برقرار شود. ملا عمر هم ظاهر شد.
3-فعلا رابطه تان با ملا عمر چگونه است؟
فعلا همه آنها مخفی شده‌اند. برای آنها آسان نیست که به پاکستان بیایند. تحت تعقیب آمریکا هستند. برای دستگیری هر یک چند میلیون دلار جایزه گذاشته شده. اگر بخواهد هم با من رابطه برقرار کند، مشکل است.
4-شما استاد طالبان بودید، فکر می‌کنید چقدر بر طالبان نفوذ دارید اگر بخواهید آنها را تشویق به آشتی ملی در افغانستان کنید؟
آن باور و محبتی که به استاد دارند، هنوز وجود دارد. اما من تجربه نکرده‌ام که حرفم را گوش می‌کنند یا نه. آنها اهداف بزرگی دارند. جنگ عظیمی دارند. در راه جهاد قربانی داده‌اند، صدها نفر شهید داده‌اند. آنها هدف خود را خود تعیین کرده اند. طالبان به حرف یا هدایت کسی جنگ را شروع نکرده.
5-دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان شورای عالی صلح را تشکیل داده. فکر می‌کنید این موثر تمام خواهد شد؟
طرف اصلی این جنگ دولت افغانستان نیست. آمریکا با طالبان و کسانی که در کنار طالبان می‌جنگند، طرف است. اگر اینها (آمریکا و طالبان) گفتگو کنند، راه حل پیدا می‌شود.
6-اما آیا طالبان به حقوق بشر اعتقادی دارند؟
طالبان هرگز به کسی ظلم نکرده. این تبلیغات سو بود. هدف آمریکا این است که طالبان نظام اسلامی برپا نکنند. این اصل مطلب است.
آیا حملات انتحاری از لحاظ شرعی جواز دارد؟
ببینید حملات انتحاری یک عکس‌العمل است. برای حل آن، عمل باید اصلاح شود. معلوم شود که انتحاری واکنشی به کدام عمل است؟
7-آیا شما فکر می‌کنید کسی که عمل انتحاری می‌کند به بهشت خواهد رفت؟
من فعلا از جایگاه یک شخصیت سیاسی با شما حرف می‌زنم. در این مورد باید علما فتوا بدهند. حتی اگر من فتوا هم بدهم، آنها دست از کار شان نخواهند کشید. البته من از حملات انتحاری حمایت نمی‌کنم.
8-بسیاری می‌گویند مدارس دینی تبدیل شده به پناهگاه و آموزشگاه شورشیان. نظر شما چیست؟
ما یک نظام وفاق‌المدارس داریم که تمام مدارس پاکستان شامل آن است. نصاب، نظام، نشست و برخاست و همه امور مدارس را ما کنترل می‌کنیم. تا حال دولت‌ها جایی را به ما نشان نداده که برویم و ببینیم که شورشیان آنجا آموزش می بینند. 
 


  نوشته های دیگران ()
   1   2   3   4   5      >
 
فهرست ها
 RSS 
خانه
ارتباط با من
درباره من
پارسی بلاگ

بازدید امروز: 151
بازدید دیروز:  68
مجموع بازدیدها:  76020
منوها
» درباره خودم «


دینی،سیاسی، خبری

» پیوندهای روزانه «

سلام [27]
[آرشیو(1)]


» فهرست موضوعی یادداشت ها «

شورای امنیت[2] . مجلس شورای اسلامی[2] . حمله اسرائیل[2] . خاتمی . خلیلزاد: آمریکا باید به بازی دوگانه پاکستان پایان دهد . دادگاه اسراییلی یک سگ را به سنگسار محکوم کرد . دلجویی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی . رئیس سابق شین‌بت: نتانیاهو افکار عمومی اسرائیل را در مورد ایران . رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام . راهکارهای توجه و حضور قلب در نماز . رحلت . رحلت آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله . رژیم صهیونیستی . رفتار با افغان‌ها و فرهنگ ایرانی . روز مادر . روزنامه ایندیپندنت و تماس های آدام وریتی با موساد بر سر ایران . روزنامه واشنگتن پست: نفوذ سیا به کاخ ریاست جمهوری افغانستان . روسپیگری دانشجویان در انگلستان ارائه خدمات جنسی . ریچل کری . زندگى نامه آیت الله العظمى سید محمد حسین فضل الله . ژنرال دیوید پترویوس جانشین مک کریستال . سالروز . سخنان . سخنان آقای رفسنجانی . سفربه غزه . سفیر روسیه در ناتو:حمله به ایران، تهدید مستقیم ماست . سکوت ننگین رسانه ای . سیدحسن خمینی . سیما سمر، باردیگر نامزد جایزه صلح نوبل شد . سکوت . شرع . شعار علیه کروبی . شعر . مجمع تشخیص مصلت نظام . محاصره غزه . محمدرضاباهنر . محکوم . مدرسه اقتصاد لندن (LSE) . مرجع تقلید . مردم غزه . مسیحیت . مظلومیت رسانه‏ای فدائیان شهید روز قدس . ممنوعیت تاجیکستان ازحضور نوجوانان درمساجد . ممنوعیت ورود افغانها در پارک کوهستانی صفه در اصفهان . مهم ترین اخبار شهر مقدس قم . میلاد . مکاتبات . نائب رئیس سابق . نامه ای محمدعلی انصاری . نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق(ع) به مراجع تقلید . نامه‌ سرگشاده علی‌ مطهری به احمدی نژاد . نبیل رجب:معترضان بحرینی همین حالا هم پیروزند . نگاه مردم شناسانه به پشتونهای دو سوی دیورند . نهادی خیریه در بریتانیا جایزه سالانه‌اش را به یک زن افغان داد . نوه امام راحل(ره) . هسته ای . هشدار آیت‌الله مصباح یزدی از شکل گیری فراماسونری . هشدار احمدی نژاد . هفت وزیر پیشنهادی کرزی به مجلس . هند و افغانستان به امضای پیمان استراتژیک توافق کردند . واکنش رسمی جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه1929 شورای امنیت . واکنش پاکستان . واکنش‌ها . وحشیانه . یورش پلیس به دفاتر کلیسای کاتولیک در بلژیک . یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان . 'یک هزار میلیارد دلار' ارزش معادن افغانستان . کاریکاتور . کرزی و مرکل موافقتنامه استراتژیک امضا کردند . کشتی . کشتی "آزادی" . کشتی های امدادی . کلینتون . کمک های بشردوستانه . کودکان فقیر بریتانیا چگونه زندگی می‌کنند؟ . شکستن . صدیقه ای طاهره . ضرب و شتم پناهجویان عراقی توسط ماموران بریتانیا . طالبان به دنبال فرصت در افغانستان و پاکستان؟ احمد رشید نویسنده . طرح ترور حامد کرزی خنثی شد . عادت . عازم غزه . عایشه، دختر افغان صاحب بینی موقت شد . عبدالمالک ریگی به دار مجازات آویخته شد . عذرخواهی پاپ از قربانیان آزار جنسی کشیش های کاتولیک . علت دفن آیت الله منتظری در حرم حضرت معصومه(س) . غزنی . غزنی از نگاه دیگر؛ نمایشگاه عکس در غزنی . فاطمه زهرا . فاعتبروا یا اولی الابصار . فاعتبروا یا اولی الالباب . فرج . فردی که9 خارجی را در فرودگاه کابل کشت، 'با طالبان ارتباط نداشت' . فطرت . فقر در پاکستان فاجعه می‌آفریند . قانون اساسی . قطعنامه چهارم . گاردین:آمانو به اطلاعات تأیید نشده اعتماد می کند . گروه کشتار سربازان آمریکایی در افغانستان . گروه وین . گزارش تصویری . گسترش . متن . متن کامل . مثلث کرزی اوباما مک کریستال . مجلس افغانستان . Rachel Corrie . آزموده را آزمودن خطا است . آغاز ساخت صدها خانه یهودیان در کرانه باختری . آغاز مبارزات انتخابات پارلمانی افغانستان . آیت الله جوادی: با دین سیاست بازی نکنیم . آیت‌الله جوادی‌آملی: آل‌‌سعود و آل‌خلیفه کافر‌اند . آیت‌الله مکارم، قرضاوی را به مناظره فراخواند . اجلاس سیکا . احمدی نژاد . احمدی نژاد: فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داد . احیای فاشیسم (Fascism)، نژادپرستی(Racism)و آپارتاید(Apartheid) . اخلال . استقبال شیخ الازهر از فتوای رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای(دام عز . استقبال کرزی از پیام ملا عمر در باره ممنوعیت سوزاندن مدارس. کرز . اسناد توسعه شهری . اطلاعیه روابط عمومی دفتر هاشمی رفسنجانی . اظهارات دی میستورا و ادامه تظاهرات ها در افغانستان تری جونزکشی . اعتراض به رفتار مجلس افغانستان . اعتراض شدید هزاره ها به رای اخیر پارلمان افغانستان . اعلام آمادگی . اعلام همبستگی عزت ابراهیم با تظاهرکنندگان علیه نوری مالکی . افسر سابق سیا:احتمال شکار"جانور قندهار"با رخنه سایبری . 'افغانستان طرحی فدرال گونه نیاز دارد' . افغانستان فدرال؛ هیاهوی بسیار برای هیچ؟ . الفضل ما شهدت به الأعداء . ام ابیها . امام خمینی . امام زمان(عج) . انتشار فیلم هتک حرمت طالبان توسط آمریکایی ها ادرار بر جنازه های . انتظار . انتقاد آیت‌الله جوادی آملی از ترویج مکتب ایرانی . انتقاد رسول جعفریان از اظهارات احمدی نژاد در تاجیکستان . انتقادات . انفجار الخبر . ایران . برزیل . برگزیده سیاسی . به آتش کشیده شدن بیت آیت الله نوری همدانی . بیانیه . بیست و پنج نفر از زندانیان بگرام آزاد می شوند . پاسخ آیت‌الله‌سبحانی به شبهه یک فیزیکدان . پایتخت فرهنگی جهان اسلام2013 . پاکستان: مجبور به اطاعت از تحریم های آمریکا علیه ایران نیستیم . پدر معنوی طالبان: ژنرال حمید گل؛نصیرالله بابر؛ مولانا سمیع الحق . پشت‌صحنه 14خرداد . پول آمریکا در افغانستان 'به جیب طالبان می رود' . پیام آیت الله العظمی محقق کابلی(دامت برکاته) راجع به عملکرد شبکه . پیام شدید الحن آیت الله العظمی صافی به پادشاه عربستان . پیروی پاکستان از تحریم های آمریکا علیه ایران . تحریم ایران . تخریب دفتر آیت الله صانعی . تذکرات . ترکیه . تشرف آیت الله خامنه ای محضر مبارک امام زمان (عج) . تصاویر تلویزیونی . تصویب قطعنامه تازه علیه ایران . تظاهرات خونین در قندهار علیه جسارت کشیش آمریکایی . تلاش یک سرباز آمریکایی برای بمب گذاری در پایگاه نظامی . توان پرتاب 'صدها موشک' به اروپا . توصیه آیت الله جوادی . چند صد زندانی طالبان با حفر تونل از زندانی در قندهار گریختند . حذف تمجید از محمد حسین فضل الله از وبسایت وزارت خارجه بریتانیا . حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی . حمایت از طالبان .
» آرشیو مطالب «

اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
تیر 89
شهریور 89
مهر 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
شهریور 90
مهر 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
شهریور 91

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

دینی،سیاسی، خبری


» صفحات اختصاصی «

توافق حامد کرزی و ناتو در مورد خروج نیروهای خارجی

» لوگوی دوستان «