بــــــاز شـــد فصـــل بهــــار و آن گل رعنـــا نیامد باز صبح جمعــه آمد،یوسف زهـرا نیــامــد
این ندای هـــر گرفتـــاریست در هــر بــا مــدادی ای خـدا امـــروز هم صبح آمد و مولا نیامد
دیده هــا دریــا شــد و کشتی دلهـــــا در تلاطم غـرق گردیدیم و کشتیبان این دریا نیــامد
چشم ما دریای خون شد ، قلب مـا دریای آتش مـوکب مـولای ما از دامن صحـرا نیـــــــامد
شیعیـــان گم کــــرده ای دارنـــد در شهــر مدینه تاکه آن گمگشته را مهدی کند پیدا،نیامد
این ندا از پرچم سرخ حسیـــــــن آید همــــــاره کز چه تنهـا وارث خونهای عاشورا نیــــامد
عاشقان گویند با هم شمع جمـع عاشقـان کـو دوستان پرسند از هم مهدی آمد یا نیامد
احمد رشید، نویسنده و روزنامه نگار پاکستانی
بسیاری از عوامل ناآرامی های جهان عرب، در پاکستان و افغانستان هم وجود دارند و این احتمال وجود دارد که طالبان با بالا بردن سطح خشونت ها، افسار هرگونه خیزش و جنبش احتمالی در این منطقه نا آرام را در دست گیرد.
نیروهای خارجی، هم اینک وارد مرحله حساسی برای عقب نشینی از افغانستان شده اند و طالبان به عنوان بخشی از نقشه اش برای بی ثبات کردن کل منطقه، درصدد بالا بردن سطح خشونتهاست.
در چند هفته گذشته بیش از دویست غیر نظامی افغان در اثر حملات انتحاری، بر خورد با تله های انفجاری یا در گیری های رو در رو کشته شده و صدها تن دیگر نیز زخمی شده اند.
بسیاری از این حملات خونبار در نواحی شهر نشین انجام شده که از نظر دولت و نیروهای ناتو امن بودند.
بخشی از این حملات در پاسخ به عملیات نیروهای ویژه آمریکا انجام شده است که در برخی روزها و شبهای زمستان تا بیست حمله علیه رهبران طالبان و شبکه پشتیبانی آنها انجام داده و صدها پیکار جو را کشته یا دستگیر کرده بودند.
علاوه بر این، نیروهای افغان و پاکستانی طالبان، مرتبا توسط موشک های کنترل از راه دور نیز کشته می شوند.
با وجود ادعاهای فرماندهان آمریکایی مبنی بر موفقیت در بیرون راندن طالبان از مهمترین قلمروشان در استان های هلمند و قندهار، بسیاری از کارشناسان این عقب نشینی طالبان را موقتی می دانند و در توان آمریکا برای ادامه این حملات در طولانی مدت شک دارند.
دولت ضعیف
حامد کرزی و مجلس افغانستان در گیر رویارویی سیاسی بی پایانی هستند که از زمان انتخابات پارلمانی سال گذشته آغاز شده است.
بسیاری از برنامه های توسعه وکمک رسانی به خاطر افزایش خشونت ها متوقف شده اند و بسیاری از افغان ها از افزایش قیمت سوخت و غذا خشمگین هستند.
برخی از مخالفان آقای کرزی که از ائتلاف سابق شمال هستند بر شدت انتقادهای خود از دولت افزوده اند. این انتقاد ها شامل مسائل بحث انگیزی همچون قصد آقای کرزی برای مذاکره با طالبان می شود.
در این موقعیت حساس، دولت افغانستان ضعیف و آسیب پذیر به نظر می رسد.
عقب نشینی تدریجی نیروها و تجدید ساختار برخی از نیروهای ناتو و آمریکا قرار است در ماه ژوئیه آغاز شود و طالبان پاکستان در شمال غربی و ایالت پنجاب حالت تهاجمی گرفته اند.
اخیرا طالبان پنجاب، مسولیت قتل شهباز باتی، از رهبران مسیحیان و وزیر امور اقلیت های پاکستان در اسلام آباد را بر عهده گرفت. او پس از قتل سلمان تاثیر، فرماندار ایالت پنجاب در ماه ژانویه، به یکی از رهبران و مدافعان سرسخت اصلاح قانون ضد کفرگویی تبدیل شده بود.
احزاب مذهبی و گروه های افراط گرای اسلامی هم دست به دست هم داده اند تا موج بی سابقه ضد آمریکایی در این کشور را تقویت کنند.
گروه های اسلام گرا به خوبی توانسته اند افکار و احساسات عمومی را در مورد قانون کفر گویی، احساسات ضد آمریکایی و وخیم تر شدن بحران اقتصادی، سازماندهی و هدایت کنند.
ائتلاف حاکم به رهبری حزب مردم پاکستان در ارائه راهکار مقابله با اقدامات بنیاد گرایان و بدست گرفتن رهبری و هدایت مردم ناتوان بوده است.
طبقات شهری پاکستان، هراس بی سابقه ای نسبت به آینده پیدا کرده اند.
منازعه سیاسی
در همین حال روابط پاکستان و آمریکا، مخصوصا روابط ارتش آمریکا و سی آی ای (سازمان اطلاعات مرکزی) و ارتش و سرویس امنیت داخلی پاکستان(آی اس آی) به طور چشمگیری کاهش یافته است.
این تنش همه جانبه بین دو طرف، بر سر آینده افغانستان است.
ارتش پاکستان از اجتناب آمریکا از مشارکت دادن پاکستان در برنامه های آن کشور برای آینده افغانستان و عدم تمایل آمریکا برای شرکت پاکستان در مذاکرات احتمالی آینده با رهبران طالبان افغانستان، که به عقیده بسیاری از ناظران در پاکستان اقامت دارند، به شدت عصبانی است.
فقدان اراده و رهبری در هر دو دولت افغانستان و پاکستان، منازعات سیاسی داخلی در هر دو کشور بین دولت و نیروهای اپوزیسیون و جمع این عوامل با وضعیت بد اقتصادی به طالبان فرصت داده تا اقدامات تهاجمی خود را در هر دوی این کشورها افزایش دهد.
عوامل اقتصادی و اجتماعی مانند خیل جوانان بی کار که موجب قیام عمومی در کشورهایی مثل مصر، تونس و لیبی شد در افغانستان و پاکستان هم شایع و معمول است.
البته واضح است که جنبش های عمومی که به راحتی و با یک جرقه ممکن است در این کشورها ایجاد شود لزوما به دموکراسی و رعایت بیشتر حقوق بشر ختم نخواهد شد.
برعکس، این طالبان و متحدانش هستند که منتظر فرصتند تا رهبری چنین حرکت هایی را در دست گیرند. اگر این دو دولت همگام با هم عمل نکنند ممکن است خود را در وسط معرکه بزرگی بیابند که عواقب منطقه ای و جهانی وحشتناکی خواهد داشت.
سایت آتی نیوز با آوردن این عنوان، ظهور امام زمان در دوره احمدینژاد!نوشت:
حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه فرهنگی هنری آینده روشن بشریت در مقاله ای نوشته است:
اخیرا شاهد تولید فیلمی هستیم که با عنوان «مستند ظهور بسیار نزدیک است» در سطح وسیعی درکشور[ایران]پخش شده است.مشکل عمده و اصلی این محصول همان عبور از خط قرمز است.سازندگان این مستند با یقین کامل حکم میکنند که ظهور در چند سال آینده اتفاق خواهد افتاد و هیچ شکی ندارند که در دروان ریاست جمهوری آقای دکتر محمود احمدینژاد ظهور واقع میشود!!!
این انحراف بزرگ که در روایات فراوانی از آن نهی شده است موجب شده تا مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم احساس مسوولیت نموده و در برابر آن موضع گیری نماید. البته این که براستی چه کسانی پشت پرده این اقدام هستند؟
هدف نهایی آنها از این اقدام چیست؟ چرا با آن که دست آویزی برای اهانت آشکار سازندگان آن به یک مرکز رسمی حوزه مقدسه علمیه قم شده است، برخوردی قانونی با آنان نمیشود؟ پرسشهایی است که برای نگارنده نیز حلّ نشده است.
انتقاد شدید آیتاللهالعظمی مکارمشیرازی از شایعات تعیین وقت ظهور
به گزارش مرکز خبر حوزه این مرجع تقلید ظهر نخستین روز عید نوروز در مسجد مقدس جمکران به انتقاد از پخش برخی فیلمهای مستند در کشور [ایران]گفتند:سیدیهایی را توزیع کردهاند که در واقع به اعتقادات مردم لطمه وارد میکند.
ایشان با نفی هرگونه تعیینی سال ظهور با انتقاد از برخی شایعات در این خصوص گفتند:اینها از حضور نسل جوان در مسجد مقدس هراس دارند اخیرا بعضیها حرکات مشکوکی هم انجام دادهاند که اعتقادات و عبادتهای مردم را به مسایل سیاسی سوق میدهند.
این مرجع تقلید افزودند:صدمههایی که اینها میخواهند وارد بکنند صدمه به اصل تشیع است، که از خیالات واهی آنان سرچشمه میگیرد، و به زعم خود میخواهند، عقائد مردم را متزلزل کنند.
حضرت آیت الله مکارمشیرازی با اشاره به خیزش اسلامی مردم مسلمان منطقه گفتند:در جهان اسلام، حوادث بزرگی رخ داده است، علیالخصوص در کشورهای مصر، تونس، بحرین، لیبی و یمن، مردم این کشورها چشم به دعای مسلمانان دوختهاند، حاکم، تونس و مصر رفتند، حاکمان بحرین، لیبی و یمن هم باید بروند چون مشروعیت خود را در بین مردم از دست دادهاند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نوروز و آثار معنوی آن یادآور شدند:اگر ما بخواهیم که به «احسنالحال» که در دعای تحویل سال وارد شده است برسیم حتما باید به حضور قلب در دعاها و عبادتهای خودمان بیشتر توجه بکنیم و خودمان را در محضر خداوند متعال ببینیم، تا اینکه خدای متعال از ما بندهها راضی باشد باید هوای نفس و شیطان درون خودمان را نابود بکنیم و این به دست نمیآید مگر با بندگی کردن خدای متعال و توجه به باریتعالی.
ایشان افزودند:داخل شدن در زمره بندگان خدا، تسلیم محض خدا بودن، معنای واقعی یا ایتهاالنفس المطمئنه است و رسیدن به احسنالحال هم با دعا و مقدمات بیرونی شروع میشود که باید مقدمات را خودمان فراهم بکنیم.
امروز عدهای بلخ را "پایتخت نوروز" مینامند و این نامگذاری برخاسته از دو نگرش است: یکی این که جشن نوروز باشکوه و مراسم ویژه با برافراشتن علم مبارک حضرت علی برگزار میگردد، دیگر این که براساس شواهدی که در برخی از آثارپیشینیان، از جمله شاهنامه بیزوال فردوسی به تاجپوشی شاهنشاه پیشدادیان بلخی، جمشید، در این روز اشاره شده است، این باور را به وجود آورده است.
رنگ و رونق یافتن هرچه بیشتر جشن نوروز با درونمایه و با حال و هوای امروزیاش در میان اهالی بلخ و گره خوردن محکم و استوار این جشن خجسته با عقاید دینی و مذهبی، برمیگردد به دوره تیموریان هرات، به ویژه به زمان زمامداری سلطان حسین بایقرا - که درسال 885 هجری قمری با جمعی از فضلا و فرزانگان آن روزگار، مانند وزیر دانایش میر علی شیرنوایی، مولانا عبدالرحمن جامی، مولانا سعدالدین تفتازانی، مولانا حسین واعظ کاشفی و دیگر بزرگان و دانشمندان به بازشناسی و اعمار دوباره آرامگاه امیرالمومنین حضرت علی در بلخ همت گماشت.
در واقع از همان زمان سنگ بنای شهر مزار شریف نیز با اعمار بناها و خانهها در پیرامون روضه مبارک در چند کیلومتری شهر کهن بلخ گذاشته شد.
گل سرخ و کشف مزار شریف
به گواهی برخی از آثار موجود، پیش از این در هنگام حکمروایی سلطان سنجر، از شاهان سلسله سلجوقی در سال 530 هجری قمری آرامگاه منسوب به حضرت علی کشف شده بود، ولی در اثر لشکرکشیهای مغول یکجا با آبادیهای دیگر بلخ ویران گردید و روزگاری به دست فراموشی سپرده شده بود.
از عهد تیموریان تا این دم جشن نوروز در پیوند تنگاتنگ با جشن "گل سرخ" و با وجود همه ناملایمتها و اتفاقات گوناگون و گذشتن از فراز و فرود فراوان تاریخی نه تنها به چنگ فراموشی و خاموشی سپرده نشده که به شکوه و عظمتش افزوده شده است.
امروزه در میان مردم افغانستان نوروز به جشن گل سرخ نیز یاد میشود. جشن "گل سرخ" یکی از بارزترین آئینهای نوروزی در بلخ است.
نامگذاری این مراسم به "گل سرخ" برگرفته از نام گلهای سرخی است که همزمان با فرا رسیدن نوروز در سراسر دشتها و تپهها در دامنه کوههای البرز و شادیان میرویند و حتی فراز بامها و خانههای گلی و روی دیوارها نیز با این گلها رنگین میشوند.
میله گل سرخ با نوروز آغاز میگردد و تا چهل روز ادامه مییابد، یعنی با برافراشته شدن پرچم "ژنده" (جهنده) در آرامگاه حضرت علی تا فرو آوردن آن را در برمیگیرد.
پس از کشف آرامگاه منسوب به حضرت علی، این آرامگاه در شهر مزار شریف محور برگزاری جشن نوروز و میله گل سرخ بوده است و مردم از تمام گوشه و کنار افغانستان در این مکان گردهم می آمدهاند.
در اوائل خیمه بزرگ دوخته شده با نخهای زرین و رنگین در سمت جنوب شرقی حرم نصب میشده و ظرفهای بزرگ انباشته از هفت میوه و خمهای پر از آب و شربتهای شیرین در اطراف آن گذاشته میشده است تا زائران و شرکت کنندگان مراسم نوروز از آنها استفاده کنند.
این خیمه بزرگ تا چهل روز در اثر برداشتن پارچههایی از آن توسط زائران و ارادتمندان حضرت علی به رسم تبرک، پاره پاره میشده تا آنجا که بخشی از این خیمه برجای میمانده است.
این این موضوع میتواند این باور را تقویت کند که واژه (ژنده) که در زبان عامیانه مردم بلخ به پارچه پاره پاره شده و مندرس گفته میشود، برگرفته از همین مساله باشد و نه از ریشه "جهنده" که امروز کاربرد دارد.
هفت میوه و دیگ سمرقندی
برخی از وسائل برگزاری برنامههای نوروزی از جاهای دیگر آورده میشده است، از جمله دیگهای بزرگ فلزی به منظور پخش "هفت میوه" برای مردم و دیگری چوب راست و استواری که برای برافراشتن درفش در این بارگاه استفاده میشده است.
دیگ فلزی، که هنوز یکی از آنها در آرامگاه منسوب به حضرت علی موجود است، به سفارش امیر عبدالله، یکی از فرمانروایان ماوراءالنهر در سمرقند ساخت شده و در سال 1050 هجری قمری به بلخ آورده شده است.
همچنین چوب مورد استفاده برای برافراشتن پرچم حضرت علی در سال 1288 هجری قمری توسط محمد علم خان نائب اعظم امیر شیرعلی خان از جنگلهای آن سوی دریای آمو آورده شده بود، که هنوز برای برافراشتن علم مبارک استفاده میشود.
همین شخص محل برافراشتن علم را از سمت جنوب شرقی به سمت غرب حرم در مقابل حجرهای معروف به "نظرگاه" انتقال داد، که تا حال علم در همین جای برافراشته میشود.
نوروز در میان مردم هم ریشه تاریخی دارد و هم رنگ عقیدتی به خود گرفته است. با توجه به ارادت و اخلاصی که نسبت به حضرت علی در میان مردم مسلمان ما وجود دارد و به خصوص این که مردم به خلافت رسیدن حضرت علی را در روز نوروز میدانند، همه ساله با برافراشتن درفش پوشیده از پارچههای زربفت و دستدوزی شده که بانیتی خاص آماده شده، این جشن با شکوه تمام در آرامگاه منسوب به او برگزار میشود.
نوروز در تقویم رسمی کشور تعطیل است و جمعی از مقامات بلندپایه دولتی و شخصیت های برجسته کشور در مراسم جشن نوروز به مزار شریف حضور مییابند.
این مراسم با سخنرانیها و شلیک بیست و یک گلوله توپ در "چهار باغ" آرامگاه منسوب به حضرت علی و برافراشتن درفش حضرت علی در میان احساسات شرکت کنندگان آغاز میشود. صادق عصیان استاد دانشگاه. منبع سایت بی بی سی
آیتالله حاج سید عزالدین حسینی زنجانی، از مراجع تقلید مشهد با انتشار نامهای تاکید کرد در ایامی که مسلمانان و شیعیان توسط ایادی استکبار مورد کشتار قرار میگیرند برگزاری جشن رسمی نوروز از طرف دولت ایران صحیح نیست.
به گزارش تابناک متن نامه ایشان بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آقایان علما و روحانیون معزز شیراز و جناب حجه الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان (دامت افاضاتهم)سلام علیکم،
نامههای آقایان در اعتراض به تصمیم دولت در خصوص برگزاری جشن رسمی نوروز با دعوت از سران برخی کشورهای همسایه مطالعه شد.حرکت آقایان مورد تقدیر است و مطالب مطرح شده صحیح و مورد تایید اینجانب است.
در ایامی که مسلمانان و شیعیان مظلوم منطقه توسط ایادی استکبار مورد کشتار قرار می گیرند برگزاری چنین جشن هایی صحیح نیست.
البته ما با نوروز و گرامیداشت سنن نیکوی آن مخالف نیستیم اما اینکه در شرایط فعلی جشنی رسمی و بزرگ از طرف دولت برگزار شود آن را صحیح نمی دانیم.
همچنین شایسته نبود که رئیس جمهور کشور اسلامی در داخل کشور اسلامی با خبرنگار بی حجاب مصاحبه کند. امیدوارم تذکرات آقایان علما و مراجع از طرف مسئولان مورد توجه قرار گیرد.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
مشهد الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء
محمدعزالدین الحسینی الزنجانی